Info vanuit Kees Vernooij en KPC nieuwsbrieven

hier plaatsen wij interessante berichten en links die wij van Kees Vernooij ontvangen, o.a. ook vanuit de nieuwsbrieven van KPC

-De Onderwijsbegroting 2015 van het Ministerie van onderwijs en wetenschappen.
Centraal staat: ons onderwijs is goed, maar moet nog beter. Het laatste mag natuurlijk niet te veel geld kosten;
-De aanpak in Groot Brittannië van de 1,5 miljoen 11-jarige leerlingen die niet goed kunnen lezen en schrijven. N.a.v. de promotie van Netten van enkele maanden geleden mogen we ons in Nederland kritisch afvragen: hoe lezen onze leerlingen in de bovenbouw?;
-De vernieuwde Leesmonitor van de Stichting Lezen;
-Er is bij het CPS een gratis e-book te downloaden over Teambuilding met ouders.

De link naar de website Beter Spellen. Overigens zijn er ook de sites Beter Rekenen, een Beetje spellen (voor dyslecten) en Nu Beter Engels.  De site Beter Spellen heeft 8 september j.l. in Den Haag de Alfabetiseringsprijs gekregen in de categorie Doen. Elke dag biedt men spellingopdrachten aan, waarbij gekozen kan worden van niveau 1F tot 3F. Scholen zouden leerlingen dagelijks deze oefeningen kunnen laten maken, waarbij de leerlingen feedback op de fouten die ze maken krijgen. De link naar genoemde sites is:
<http://www.beterspellen.nl/website/mob.php>

Vorige week heb ik al gewezen op het verzoek van het Schrijfproject van de Universiteit van Utrecht. Het is altijd de moeite waard voor scholen om betrokken te zijn bij een voorhoede-project. Van Monica Koster vernam ik dat ze nog een aantal leerkrachten kan gebruiken. Daarom sluit ik haar oproep nogmaals bij.
 

Een Amerikaanse website die aandacht besteedt aan leesmotivatie in het voortgezet onderwijs. De  link is: <http://www.adlit.org/article/c128/>

We sluiten de site bij van de vooraanstaande Amerikaanse cognitief psycholoog Daniel Willingham. Op zijn site zijn veel artikelen van hem te vinden. De link is:
<http://www.danielwillingham.com/articles.html>

In het blad Reading Today (september/oktober 2014) van de International Reading Association geven 25 vooraanstaande leesdeskundigen aan wat m.b.t. lezen ‘hot’ in 2015  zou moeten zijn. Zij noemen dan:
*Lezen in het voortgezet onderwijs;
*Begrijpend lezen
*Engels als tweede taal;
*Informatieve/non-fictie teksten;
*Aandacht voor lezen in de voorschoolse periode.

Hopelijk is de link naar Reading Today te openen. Deze is: <http://viewer.zmags.com/publication/e875b339#/e875b339/1>