Toelaatbaarheidsverklaring

Voor sommige leerlingen is de extra ondersteuning die de school kan bieden niet voldoende.  We gaan dan in overleg met school en ouders op zoek naar een andere lesplek.

We zoeken samen een geschikte lesplek op een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, of in het speciaal onderwijs. Het samenwerkingsverband speelt in dat geval een bemiddelende en besluitvormende rol. Zij geeft dan een toelaatbaarheidsverklaring af, waarmee een leerling toelaatbaar geacht wordt op een andere, bijzondere vorm van onderwijs.

Bij het toelaatbaar achten van een leerling voor een andere vorm van onderwijs kijken we altijd goed naar de individuele situatie van het kind en de omstandigheden. De deskundigheidscommissie van het samenwerkingsverband speelt hierin een belangrijke rol. Zij maken een zorgvuldige afweging en nemen daarin o.a. de visie van de ouders, de leerkracht en deskundigen zoals een orthopedagoog mee.

Omdat we denken dat de mensen die dichtbij de leerling, ouder en problematiek staan ook een goed beeld hebben van de ondersteuningsbehoefte van de leerling, willen we het ondersteuningsteam (OT) van de school een adviesfunctie over toelaatbaarheid geven. Deze adviserende rol van het OT vraagt een hoge mate van professionaliteit van de teamleden. Om het OT hierin te versterken, loopt sinds 2013 een pilot bij een aantal basisscholen. We onderzoeken of ieder OT een dergelijke rol kan vervullen

 Hier vindt u de voorwaarden voor toelaatbaarheidsverklaring.

Duur van een Onderwijszorgarrangement en toelaatbaarheidsverklaring

Een toelaatbaarheidsverklaring is, net zoals een arrangement, een tijdelijke oplossing. Dat zal meestal de periode van één schooljaar zijn, maar kan ook korter zijn. De (voorlopige) duur van het arrangement, alsmede de momenten van tussenevaluatie worden vooraf in het arrangement opgenomen.

Bij verwijzing naar een speciale lesplek wordt vervolgens periodiek overleg gevoerd tussen school, ouders en samenwerkingsverband, over de ontwikkeling van de leerling. Op deze momenten bekijken we of een leerling op de lesplek moet blijven, of dat er een terugkeer kan plaatsvinden naar de oorspronkelijke lesplek. Hierbij wordt dan bepaald onder welke voorwaarden en met welk mogelijk ‘ander arrangement’ een eventuele terugkeer mogelijk is.

We willen meer gebruik te maken van deze ‘tijdelijkheid’. Het is onze opdracht om leerlingen goed te blijven volgen en ons steeds af vragen of ze nog op de juiste lesplek zitten. We verwachten dat de terugstroom van leerlingen uit het speciaal (basis)onderwijs naar het regulier onderwijs hierdoor groter kan worden.

Wachtlijst en doorlooptijd

Wanneer een leerling een advies voor een andere onderwijsplek krijgt, helpt het samenwerkingsverband de ouders bij de aanmelding van hun kind. We houden ons hierbij aan een doorlooptijd van zes weken (de maximaal wettelijke tijd bedraagt tien weken). Dit betekent dat we na het advies van het ondersteuningsteam (OT), of de verklaring van toelaatbaarheid door de deskundigheidscommissie voor een andere onderwijsvorm, binnen zes tot tien weken kunnen overgaan tot plaatsing op die onderwijsvorm. Binnen deze regeling kennen we geen wachtlijsten.