Speciaal onderwijs (SO)

Procedure toelating (voor Onderwijsinstellingen voor leerlingen met verstandelijk beperking, lichamelijke beperking (inclusief chronisch zieke leerlingen) en meervoudige beperkingen (voorheen Cluster 3) en Onderwijsinstellingen voor leerlingen met ernstige ontwikkelingspsychopathologie, voorheen Cluster 4).

Er geldt een formele procedure die via de deskundigheidscommissie verloopt. Na aanmelding neemt deze commissie een besluit over de toelaatbaarheid van een kind tot een school voor speciaal onderwijs. Deze beslissing wordt binnen zes weken na ontvangst van de gegevens van een kind schriftelijk aan de ouders meegedeeld. Als de procedure langer dan zes weken duurt, zal de commissie de ouders daarvan op de hoogte stellen. De ouders, de basisschool van het kind, de ontvangende school en het Samenwerkingsverband (SWV) ontvangen een afschrift van het besluit over de toelaatbaarheid van het kind.

Een toelaatbaarheidsverklaring, hoe verder?

De toelaatbaarheidsverklaring is minimaal één jaar geldig. Hiermee kunnen de ouders, eventueel in overleg met de basisschool, op zoek gaan naar een geschikte school voor speciaal onderwijs in de omgeving. Deze school zal de ouders informeren over de werkwijze binnen de school en de plaatsingsmogelijkheden. De plaatsingsdatum wordt vastgesteld in overleg met de ouders en de scholen.

Er zijn vier verschillende doelgroepen binnen het speciaal onderwijs.

De aanmelding voor Onderwijsinstellingen voor leerlingen met een visuele beperking en Onderwijsinstellingen voor leerlingen met auditieve en communicatieve beperking verloopt niet via het samenwerkingsverband, maar er zijn wel directe contacten. We streven naar een optimale samenwerking met deze onderwijsinstellingen. Voor meer informatie kunt u terecht op de websites van de scholen voor speciaal onderwijs (zie hieronder).

  • Onderwijsinstellingen voor leerlingen met een visuele beperking: Visio 
  • Onderwijsinstellingen voor leerlingen met auditieve en communicatieve beperking: Kon. Aurisgroep 
  • Onderwijsinstellingen voor leerlingen met verstandelijk beperking, lichamelijke beperking (inclusief chronisch zieke leerlingen) en meervoudige beperkingen.
  • Onderwijsinstellingen voor leerlingen met ernstige ontwikkelingspsychopathologie.